לצערנו, בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בכמות הטיסות המבוטלות או מעוכבות מסיבות כאלה ואחרות. החדשות הטובות הן, שבכל ביטול או עיכוב של 3 שעות ויותר בטיסה, הנוסעים זכאים לקבל פיצוי כספי מחברת התעופה.
איך חוק שירותי תעופה מגן על הטסים לחו"ל?
בדומה לתקנות התעופה האירופאיות, חוק שירותי תעופה הישראלי מסדיר את היחסים בין הנוסעים לחברת התעופה. על פי החוק הקיים, כל מקרה של איחור, ביטול או אובר בוקינג בטיסה יכול לזכות את הנוסעים בפיצוי כספי גבוה במיוחד של 1,280 ₪ עד 3,080 ₪ בהתאם למרחק הטיסה ונסיבות המקרה.
הסיטואציות השכיחות ביותר לקבל פיצוי בהתאם לחוק שירותי תעופה הן:
- פיצוי על איחור בטיסה – לא כל איחור בטיסה מזכה את הנוסעים בפיצוי כספי. על פי חוק שירותי תעופה הישראלי רק איחור של 5 שעות ויותר מזכה את הנוסעים בהשבת התמורה ופיצוי של עד 3,080 ₪ בהתאם למרחק הטיסה.
- פיצוי על ביטול טיסה – ביטול טיסה על פי חוק שירותי תעופה הישראלי מוגדר כטיסה שהמריאה בעיכוב של 8 שעות או טיסה שבוטלה לחלוטין. במקרים אלה, כל הנוסעים זכאים לפיצוי של עד 3,080 ₪ בהתאם למרחק הטיסה.
- פיצוי על אובר בוקינג – אובר בוקינג (Over Booking) היא תופעה שכיחה במיוחד בחברות התעופה (בעיקר בחודשי הקיץ העמוסים). במקרים אלה, כל הנוסעים שנשארו מאחור זכאים לפיצוי של עד 3,080 ₪ בהתאם למרחק הטיסה. במידה והנוסעים "ויתרו" על מקומם בטיסה, חברת התעופה רשאית לפצות את הנוסעים במחצית מהסכום הנקוב בחוק.
כיום, ישנן לא מעט חברות כמו Flight Refund, Flight Cash Back ועורכי דין עצמאיים אשר יכולים לייצג אותך מול חברת התעופה ולהגיש תביעה לפיצוי בהליך משפטי מהיר. לעיתים קרובות, חברות אלה פועלות על בסיס הצלחה בלבד כך שבמידה ולא מתקבל פיצוי מחברת התעופה, אין צורך לשלם על תהליך הבדיקה והטיפול בתביעה מול חברת התעופה.
לסיכום, חוק שירותי תעופה הישראלי מסדיר את היחסים בין חברת התעופה לנוסעים שמהווים את הצד החלש בעסקה.